Spring til hovedindhold
 

Bilsalget i Norden – maj 2025 

Både Danmark og Norge oplevede væsentlig fremgang for personbilsalget i maj, mens Sverige stod for en mere beskeden stigning. I Finland oplevede de desværre igen, at salget gik tilbage. Til gengæld oplevede alle fire markeder en pæn fremgang for de nyregistrerede elektriske biler.   

Igen i maj blev Norge den store vinder, hvad angår personbilssalget. 14.260 nye biler, svarende til en stigning på 39,1 %, trillede ud på de norske veje i maj. Et resultat, der blev hjulpet rigtig godt på vej af en række stærke kampagner. 

Også i Danmark kan man se tilbage på en god bilsalgsmåned i maj. Her blev det til en stigning på 23,3 %, men Mads Rørvig, direktør for Mobility Denmark, advarer om, at dét billede ikke nødvendigvis ser ud til at vare ved: 

”Vi glæder os over, at maj bød på en flot stigning i nyregistreringer. Det viser, at danskerne har appetit på ny mobilitet, ikke mindst grøn mobilitet. Men vi er samtidig bekymrede for udviklingen i den nærmeste fremtid. Bilforhandlerne oplever, at kunderne er begyndt at holde igen – og det skyldes i høj grad den usikkerhed, der er om, hvad der skal ske med bilafgifterne ved årsskiftet.”. 

Udsigt til rentefald og gunstig økonomi gør Sverige og Finland optimistiske 

Selvom svenskerne måtte tage til takke med en mere beskeden stigning på 2 %, så er optimismen til at få øje på. Udsigten til rentenedsættelser bør nemlig sætte yderligere skub i salget senere på året: 

”Sandsynligheden for en rentenedsættelse nu i juni og endnu en inden årets udgang er steget markant, da inflationen i Sverige nu er under kontrol. Det bør stimulere personbilmarkedet, da hele 74 % af nyregistreringerne i maj er forbundet med enten kredit eller leasing”, fortæller Andrée Peters, direktør for Bilstatistik.se. 

Også i Finland er der optimisme at spore, selvom maj langt fra blev noget festfyrværkeri for personbilssalget, der gik tilbage med 11,9 % i forhold til maj 2024. Teemu Rennola, direktør for finske Value Clinic, udtaler: 

"Bilsalget i Finland var afdæmpet i maj. Forårets eufori blev afløst af realisme, og salget fortsatte med et fald på lidt over ti procent. Der er dog tegn på en positiv økonomisk vending, og forventningerne til resten af året er høje." 

Endnu en hård måned for de tunge køretøjer 

De tunge køretøjer har haft en hård start på året. Igen i maj gik salget af varebiler mærkbart tilbage i Norge (-31,7 %), Danmark (-20,6 %) og Sverige (-18,2 %), mens Finland kom igennem med en lille stigning på 7,8 %. 

For lastbilernes vedkommende er faldende mere beskedne, men også her er der kun et enkelt marked, det danske, der klarer sig igennem med skindet på næsen og en vækst på 5,4 %. Det finske salg gik tilbage med 17,7 %, det norske med 8,2 % og det svenske med 3,2 %. 

De handelspolitiske spændinger må alt andet lige være med til at påvirke virksomhedernes lyst til store nyanskaffelser.   

Tesla er tilbage på kørebanen  

Efter en aprilmåned, hvor Tesla var så godt som fortrængt fra top 10-listerne, ser vi nu atter salget få fat i de nordiske markeder. Med en stigning på 17 % er Model Y nu tilbage i den danske top 3. I Sverige er Model Y på trods af en tilbagegang på 47 % kravlet op på listens syvendeplads. I Norge har de stærke tilbud og kampagner gjort, at den (fortsat) ligger nummer 1 – endda med en stigning på 240 % i forhold til sidste år.  

Teslas salg i Norge i maj og for året indtil nu adskiller sig markant fra resten af Europa, hvor salget af dette bilmærke har haft et tydeligt fald. Samtidig klarer mange kinesiske bilmærker sig godt i Norge. Om dén tendens udtaler Øyvind Solberg Thorsen, direktør for norske OFV: 

”Det, der ser ud til at gælde nu, er følgende: Hvis du synes, bilen er pæn, prisen god, og du får det, du ønsker dig af plads, udstyr og rækkevidde – ja, så er det netop sådanne ting, der styrer valget. Loyalitet over for mærke og model er ikke længere så vigtigt som før. Heller ikke hvor bilen kommer fra.”  

Den tese ser ud til at have noget på sig. I hvert fald ser de nordiske landes top 10-lister meget forskellige ud, og langt henad vejen virker de til at afspejle ”det gode tilbud”.  

Én ting er vi enige om i Norden – bilerne skal helst være grønne 

Selvom der er meget, vi er uenige om på tværs af de nordiske markeder, så ser vi elbilernes andel af nysalget stige over hele linjen, ligesom at de grønne bestande vokser på alle fire markeder. 

Norge er oppe på hele 93,9 % af nysalget, Danmark på 61 %, Sverige på 37,5 % og Finland på 33,5 %. Selvom der fx i Sverige har været fald i elbilandelen i starten af året, så ser også det ud til at have normaliseret sig.  

Så høje andele af nysalget smitter selvfølgelig også af på de grønne bestande, og de vokser i et stadigt højere tempo. For eksempel er den danske andel af elbiler i bestanden vokset med hele 67,2 % på et enkelt år.  

Videregivelse af data 

Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken

Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)