Bilsalget i Norden – september 2025
September blev en flot bilregistreringsmåned i Norden, både hvad angår person- og varebiler samt grønne nyregistreringer. Og så blev det til et bundsolidt comeback for Tesla på alle fire markeder.
Det nordiske bilmarked havde en rigtig fornuftig september måned. Med 24.912 nyregistreringer måtte Sverige se sit salg gå 2,4 % tilbage, men de resterende tre markeder kan glæde sig over grønne tal. Med 14.329 nyregistrerede personbiler kan Norge glæde sig over en fremgang på 10,5 %, Danmark gik med 17.706 nyregistreringer frem med 13,8 % og Finland, der ellers har haft (endnu) et udfordrende år stod for 5.999 nyregistreringer, svarende til en stigning på 30,3 %.
De flotte resultater fra Finland skal dog tages med en gran salt, forklarer Teemu Rennola, administrerende direktør hos finske Value Clinic:
”Det finske bilmarked voksede med hele 30 % i september sammenlignet med sidste år. Denne vækst forklares dog af en usædvanligt svag sammenligningsperiode forårsaget af sidste års momsstigninger. De elektriske løsninger fortsætter med at drive væksten på personbilmarkedet. Næste års vækst vil i høj grad afhænge af, hvordan forbrugertillidsindikatoren udvikler sig, og om der kommer moderat prissatte elbiler på markedet.”
Det svenske elbilsalg har helt tabt pusten
Norge beviser endnu engang, at de mener det med elbilerne mere alvorligt end alle andre lande. Hele 98,3 % af alle nyregistrerede personbiler i september var fuldelektriske, svarende til 14.084 eksemplarer. Til sammenligning blev der i samme periode registreret 25 benzinbiler i hele Norge.
I Danmark præsterer man til gengæld stadig nogle imponerende væksttal. Her er elbilandele steget fra 57,2 % i september 24 til hele 73,4 % i september i år. Det svarer til en stigning på 28,3 %. Også i Finland går elbilandelene fremad om end langt fra så hurtigt, som i Danmark. I september lander de på en grøn andel af nyregistreringerne på 43,2 % - en beskeden stigning på 7,7 %.
I Sverige går det derimod den modsatte vej for elbilandelene, om end det fortsat er den største drivkraftkategori. Efter flere år med vækst i kategorien stagnerede udviklingen sidste år, og i september må de konstatere, at andelen af elbilregistreringer er faldet med små 15 % siden september 2024. Til gengæld går det fremad for både benzin og plugin-hybriderne.
I Danmark, hvor afgiftsforhandlinger fortsat pågår, siger administrerende direktør for Mobility Denmark, Mads Rørvig:
”Norge har vist vejen. Ved fastholdelse af de rigtige incitamenter, følger resultaterne. Danmark kan hente meget inspiration fra den norske model, hvor omstillingen til grønne biler har været politisk prioriteret. Alternativet er vores øvrige nabolande, hvor incitamenterne er blevet fjernet og elbilsalget har tabt pusten. Det er nu, at de danske politikere skal træffe den rigtige beslutning og sikre en langsigtet bilbeskatningsmodel til gavn for den grønne omstilling.”
Geir Inge Stokke, nytiltrådt direktør i den norske brancheforening OFV, deler Rørvigs synspunkter, hvad angår opretholdelse af de rette incitamenter. I Norge er de næsten i mål med deres nulemissionsmål for nye biler, så her venter man i spænding på regeringens finanslovsudspil, der offentliggøres i morgen onsdag:
”Vi er naturligvis spændte på, om der kommer afgiftsændringer i budgetforslaget, som vil påvirke nybilsalget negativt. Selv om næsten alle nye personbiler nu er elektriske, er det vigtigt at opretholde incitamenter, der gør, at denne udvikling kan fortsætte også i 2026 og ikke bremses eller går i stå, sådan som vi har set i Sverige, efter at incitamenterne blev fjernet,” siger Geir Inge Stokke.
Tesla gør (næsten) rent bord
Efter en periode hvor Tesla gled ud af de fleste landes toplister, så må man i den grad sige, at de er tilbage i pole position. I Norge, Danmark og Finland er Model Y tilbage på overbevisende førstepladser, mens den i Sverige må se sig slået af Volvo XC60 og tage til takke med andenpladsen.
I Norge ser man desuden den småkuriøse detalje, at Model 3 indtager listens andenplads. Model Y på førstepladsen har solgt mere end syv gange så mange eksemplarer, som listens øverstplacerede ikke-Tesla, nemlig Volvo EX30 (4.132 vs 581 eksemplarer).
En af forklaringerne på Teslas overbevisende comeback kan formentligt findes i nogle lige så overbevisende skandinaviske kampagner, der i hvert fald tidligere har vist sig at gøre udslag i forhold til indkøbspræferencerne. Andrée Peters, direktør for Bilstatistik.se, oplyser, at Tesla ikke bare har turneret med aggressive rentekampagner, men også nogle solide byttepriser på omkring 40.000 sek., og det har altså givet pote.
Helt samme kampagnebillede går igen i Danmark.
Fornuftig måned for de tunge biler
September blev et tiltrængt lyspunkt for varebilerne på tre ud af fire nordiske markeder. Kun i Danmark måtte man tage til takke med en beskeden tilbagegang på 0,7 %, mens de resterende markeder alle oplevede pæne stigninger – Sverige med 17,3 % (i alt 3.077 nyregistringer), Finland med 33,3 % (i alt 916 nyregistreringer) og Norge med 51,1 % (i alt 2.889 nyregistreringer).
For lastbilernes vedkommende lev det nordmændene, der trak det korteste strå. Med 361 nyregistrerede eksemplarer gik niveauet tilbage med 32,8 % sammenlignet med september sidste år. Bedre så det ud på de resterende tre markeder, hvor Finland med 237 nyregistreringer gik frem med 2,2 %, Danmark med 11,6 % svarende til samlet 356 nyregistreringer og øverst på listen finder vi Sverige der med samlet 579 nyregistrerede lastbiler stod for en vækst på 15,1 %.
Videregivelse af data
Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se
Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken
Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)